Από το Blogger.
Προδημοσίευση αποσπάσματος από το νέο κοινωνικό μυθιστόρημα της Εύη Δουργούτη «Η οργή που ματώνει τη μέρα», το οποίο θα κυκλοφορήσει τις επόμενες μέρες από τις εκδόσεις Έξη.
Ορεινή Αρκαδία, Δεκέμβριος 1980. Η υγρασία της χειμωνιάτικης νύχτας τρυπούσε τα κόκαλα και σε συνδυασμό με το παγωμένο αεράκι και τη βροχή που είχε παύσει προσωρινά, είχε κλείσει από νωρίς τους κατοίκους του μικρού ορεινού χωριού στα σπίτια τους, αφού αποζητούσαν με λαχτάρα τη ζεστασιά των κρεβατιών τους. Η σκοτεινή κουβέρτα του ουρανού ήταν γεμάτη πυκνά μπαλώματα που έκρυβαν επιμελώς τα αστέρια. Μόνο μια χλωμή φέτα σελήνης ξεπρόβαλλε πού και πού δειλά για λίγες στιγμές ανάμεσα από τα πυκνά σύννεφα κι ύστερα χανόταν και πάλι πίσω από την ασφάλεια που απλόχερα της πρόσφεραν, μην αντέχοντας τη φρίκη που ανακάτευε τα σωθικά της. Βιαζόταν να ξημερώσει και να χαθεί πίσω από τις αχτίδες του χειμωνιάτικου ήλιου, ξεχνώντας το φριχτό συμβάν της νύχτας εκείνης. Ήταν ανήμπορη να το εμποδίσει και αυτό την πονούσε περισσότερο..
«Σταματήστε! Σταματήστε σας λέω!» ακούστηκε μία εφηβική φωνή γεμάτη πανικό και τα γέλια στο μικρό ξέφωτο σταμάτησαν απότομα. «Τι συμβαίνει, ρε;» ρώτησε αδιάφορα ένας από την πενταμελή παρέα. «Νομίζω πως... πως είναι... είναι νεκρή», ψέλλισε εκείνος, ενώ απομακρυνόταν με απότομες κινήσεις από την κοπέλα που βρισκόταν σωριασμένη στο έδαφος, όμοια με σπασμένη κούκλα, ανεβάζοντας όπως-όπως το κατεβασμένο του παντελόνι. «Εγώ... μόνο το στόμα τής έκλεισα..., όπως... όπως εσείς... Δεν ήθελα να... να φωνάζει...» μουρμούρισε τρέμοντας σαν ψάρι έξω από το νερό. «Κόψε τις βλακείες, ρε», αντέδρασε ο ψηλότερος της παρέας, που έμοιαζε να είναι και ο αρχηγός τους.
Πλησίασε με το συνηθισμένο του μάγκικο περπάτημα την κοπέλα κι έσκυψε κοντά της. Κοίταξε αδιάφορα το μωλωπισμένο της κορμί κι έπειτα έψαξε για να βρει τον σφυγμό της. Ψαχούλεψε με αδέξιες κινήσεις τη λευκή επιδερμίδα του λαιμού της, μα δεν κατάφερε να βρει αυτό που έψαχνε. Αμέσως, αισθάνθηκε το αίμα να φεύγει από τα μάγουλά του, ενώ χοντροί κόμποι ιδρώτα σχηματίστηκαν στο μέτωπό του. Προσπαθώντας να παραμείνει ψύχραιμος, ψηλάφισε τον νεανικό καρπό. Και πάλι δεν βρήκε σφυγμό και τότε ένιωσε τον τρόμο να τον τυλίγει..
Μείνε ψύχραιμος, όλα καλά, επαναλάμβανε μέσα του. Πήρε αρκετές βαθιές ανάσες για να ανακτήσει την αυτοκυριαρχία του και επανέλαβε τις ίδιες κινήσεις. Μάταια. Έμεινε μερικές στιγμές ακίνητος ζυγίζοντας την κατάσταση κι έπειτα στράφηκε με σοβαρό βλέμμα στους υπόλοιπους, που κέρωσαν αντικρίζοντας την αλήθεια στα μάτια του. «Όχι, ρε! Δεν έπρεπε να γίνει έτσι!» κλαψούρισε ο μικρότερος, που είχε αρνηθεί εξαρχής να συμμετάσχει σε όλο αυτό και τόση ώρα στεκόταν βουβός παράμερα έχοντας αγκαλιάσει τα πόδια του, σπάζοντας με το κλάμα του τη σιωπή που είχε απλωθεί ανάμεσα στη μικρή παρέα.
«Σκάσε!» του φώναξε άγρια αυτός που φαινόταν για αρχηγός, ενώ το μυαλό του δούλευε πυρετωδώς να βρει μια λύση. Ο μικρός σώπασε τρέμοντας. Ο άλλος του έριξε μια περιφρονητική ματιά και εστίασε στις σκέψεις που είχαν στήσει ξέφρενο χορό στο κεφάλι του. Αλλιώς είχε λογαριάσει στο μυαλό του τη βραδιά εκείνη. Δεν έπρεπε να βρει μπελά. Για τους άλλους δεν τον ένοιαζε, αλλά θα προσπαθούσε να τους γλυτώσει, αφού πρώτα το κατάφερνε για τον εαυτό του. Το μόνο που ήθελε ήταν να σπάσει πλάκα με την ανόητη, την τρελή του χωριού, όπως την αποκαλούσαν όλοι. Να της δώσει ένα μάθημα για να μην τολμήσει να σηκώσει ξανά τα μάτια της πάνω του. Κατά βάθος βέβαια, ο πόθος του για εκείνη του έκαιγε τα σωθικά, κι ας μην τολμούσε να το παραδεχτεί ούτε στον ίδιο του τον εαυτό. Το γιατί και το πώς μπλέχτηκαν τελικά και οι άλλοι ήταν ένα θέμα που θα ανέλυε αργότερα.
Για λίγα λεπτά η απόλυτη ησυχία βασίλεψε στο μικρό ξέφωτο, ενώ τα πέντε αγόρια έστεκαν αμίλητα μη τολμώντας να στρέψουν το βλέμμα τους στην άτυχη κοπέλα που κείτονταν λίγο παραπέρα γεμάτη λάσπες και μώλωπες. «Λοιπόν», έσπασε τη σιωπή ο αρχηγός δείχνοντας ένα σημείο παραπέρα. «Εκεί ανάμεσα στα δέντρα. Έχει μια βαθιά γούρνα. Ρίξτε την εκεί μέσα να τελειώνουμε. Δεν θα τη βρει κανείς σ’ αυτή την τρύπα», είπε τόσο φυσικά, σαν να έλεγε το πιο απλό πράγμα του κόσμου. Στο σημείο εκείνο που έδειχνε, τα δέντρα ήταν πολύ κοντά μεταξύ τους κι άφηναν ένα μικρό κενό στο χώμα ανάμεσά τους γεμάτο ρίζες, λάσπη και φύλλα. Ήταν το ιδανικό σημείο σύμφωνα με εκείνον για να κρυφτεί το έγκλημά τους. Ο μικρότερος της παρέας τινάχτηκε απότομα κι ετοιμάστηκε να διαμαρτυρηθεί, μα ο αρχηγός τον πλησίασε και τον χαστούκισε δυνατά δυο φορές. Τα μάγουλά του φλογίστηκαν μεμιάς.
«Το μόνο που θα κάνω, αν συνεχίσεις έτσι, είναι να σε χώσω στη φυλακή για όλη σου τη ζωή! Γιατί εσύ θα τα φορτωθείς όλα! Έχω τη δύναμη να το κάνω και το ξέρεις! Τι θα πουν ο μπαμπάκας και η μανούλα, όταν μάθουν ότι ο κανακάρης τους έπνιξε την καημένη την κοπέλα;» τον ρώτησε κοροϊδευτικά, ενώ η απειλή στη φωνή του ήταν ολοφάνερη. Είχε στενέψει τα μάτια παίρνοντας τη γνωστή, απειλητική του έκφραση, ενώ σταγονίδια σάλιου πετάγονταν από το στόμα του σε κάθε λέξη, όπως κάθε φορά που πάλευε να ελέγξει τον θυμό του.
Ο μικρός λούφαξε και κατέβασε το κεφάλι νιώθοντας να πνίγεται. Ήξερε ότι ο άλλος ήταν αδίστακτος και δεν αστειευόταν. Μπορούσε να τον μπλέξει χωρίς να το καταλάβει, τη στιγμή που ο ίδιος θα είχε -ισχυρό μεν, ψεύτικο δε- άλλοθι για να μη μπλεχτεί με το συμβάν. Πήρε μια βαθιά ανάσα για να συνεφέρει τον εαυτό του και παραιτημένος κατέβασε το κεφάλι.
Ορκιστείτε όλοι πως κανείς δεν θα μιλήσει. Θα ξεχάσουμε ό,τι έγινε σαν να μην συνέβη ποτέ
Με μηχανικές κινήσεις τα τέσσερα αγόρια πλησίασαν τα δέντρα, γονάτισαν γύρω από το μικρό άνοιγμα και άρχισαν να το καθαρίζουν με τα χέρια, που σύντομα γέμισαν λάσπες και πληγές. Μα δεν τους ένοιαζε. Ο τρόμος είχε φωλιάσει στις καρδιές τους και δεν επέτρεπε καμία λογική σκέψη. Το μόνο που έπρεπε να γίνει ήταν να θαφτεί ό,τι είχε συμβεί και να μη μαθευτεί το παραμικρό. Γιατί τότε θα έμπλεκαν πολύ άσχημα και δεν θα μπορούσε κανείς να τους ξεμπλέξει. «Τσακίσου!» έκανε νόημα ο αρχηγός στον μικρό κι εκείνος πλησίασε αργά και γονάτισε δίπλα στους άλλους. Τα χέρια του έτρεμαν, μα τελικά μιμήθηκε τις κινήσεις των υπολοίπων.
Έβγαζαν λάσπη, φύλλα, ρίζες και πέτρες, μέχρι που το άνοιγμα απέκτησε τον απαιτούμενο χώρο, ώστε να χωρέσει η δεκαπεντάχρονη κοπέλα. Οι δύο από αυτούς την έσυραν αδέξια σύμφωνα με τις οδηγίες του αρχηγού και με βιαστικές κινήσεις την κουλούριασαν και την έριξαν μέσα στο άνοιγμα. Έπειτα, έσκυψαν όλοι μαζί από πάνω και το κάλυψαν ξανά όπως-όπως, σπρώχνοντας πίσω τη λάσπη, τις πέτρες και μερικά πεσμένα κλαδιά, με τρόπο που να μη μαρτυράει το παραμικρό.
Αυτός που έμοιαζε για αρχηγός της παρέας άπλωνε ξανά τα πεσμένα φύλλα πάνω από το άνοιγμα, τη στιγμή που χοντρές στάλες βροχής άρχισαν να πέφτουν στο χώμα και θα κάλυπταν τα ίχνη τους. Σήκωσε το κεφάλι προς τα βαριά σύννεφα και χαμογέλασε. Η βροχή θα γινόταν συνεργός τους και τίποτα δεν θα μαρτυρούσε το γεγονός που προηγήθηκε. Εξάλλου, ελάχιστοι επισκέπτονταν το μικρό ξέφωτο τέτοια εποχή, κανείς δεν θα πρόσεχε το σημείο. «Είμαστε φονιάδες, ρε!» ούρλιαξε ξανά ο μικρότερος της παρέας κι έπεσε στα γόνατα ξεσπώντας σε λυγμούς που τράνταζαν το λιανό κορμί του, ενώ η βροχή δυνάμωνε μαστιγώνοντάς τους. Οι άλλοι έμειναν να τον κοιτούν ανήμποροι να εκφράσουν λέξη.
«Σήκω», τον πλησίασε ένας άλλος, που δεν είχε μιλήσει τόση ώρα, και τον τράβηξε μαλακά από τον ώμο. «Κανείς δεν πρέπει να μάθει τίποτα, μ’ ακούς;» του είπε με φωνή χρωματισμένη από φρίκη και πανικό, πιάνοντάς τον σφιχτά από τους ώμους. «Και πώς θα κοιμάσαι ήσυχος, ρε, μετά από αυτό;» συνέχισε το κλάμα ο μικρός και έσπρωξε βίαια τα χέρια του άλλου από πάνω του. «Σκάσε πια!» ούρλιαξε σχεδόν ο αρχηγός ανακτώντας την ψυχραιμία του και πλησιάζοντάς τους με κοφτά βήματα. «Καλά σου λέει, ρε, τσιμουδιά σε κανέναν! Δεν καταλαβαίνεις ότι θα βρούμε μπελά; Ό,τι έγινε έγινε», του φώναζε τραντάζοντάς τον από τον γιακά της λερωμένης του μπλούζας. «Ελάτε όλοι εδώ», πρόσταξε έπειτα άγρια κοιτώντας και τους άλλους δυο που στέκονταν παράμερα κι εκείνοι πλησίασαν τρέμοντας σαν ψάρια έξω από το νερό. «Ορκιστείτε όλοι πως κανείς δεν θα μιλήσει. Θα ξεχάσουμε ό,τι έγινε σαν να μη συνέβη ποτέ. Κανείς δεν μας είδε, κανείς δεν μας άκουσε, άρα ούτε γάτα ούτε ζημιά. Η βροχή θα κατεβάσει κι άλλη λάσπη και δεν θα μείνει ίχνος. Κατάλαβες;» ολοκλήρωσε επιθετικά, στρέφοντας τα μάτια του στον μικρό που κλαψούριζε ακόμα.
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Ορεινή Αρκαδία, Δεκέμβριος 1980 «Σταματήστε! Σταματήστε σας λέω!» ακούστηκε μία φωνή γεμάτη πανικό. «Νομίζω πως είναι νεκρή…» Για λίγα λεπτά η απόλυτη ησυχία βασίλεψε στο μικρό ξέφωτο, ενώ οι ένοχοι έστεκαν αμίλητοι, μην τολμώντας να στρέψουν το βλέμμα τους στην άτυχη κοπέλα που κείτονταν λίγο παραπέρα λιπόθυμη, γεμάτη λάσπες και μώλωπες. «Ορκιστείτε όλοι πως κανείς δεν θα μιλήσει. Θα ξεχάσουμε ό,τι έγινε σαν να μην συνέβη ποτέ». Κάποιος, όμως, είχε ορκιστεί ότι δεν θα ξεχάσει ποτέ. Τριάντα χρόνια μετά, θα παίξει με τον χρόνο σκαλίζοντας μυστικά που θάφτηκαν στο φως του φεγγαριού. Ένα μυστήριο που εδώ και χρόνια αναζητά τη λύση του. Μία αποκάλυψη που αποδεικνύει ότι κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει ποιον πραγματικά έχει στο πλάι του.
Λίγα λόγια για την συγγραφέα.
Η Εύη Δουργούτη γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Σουφλί Έβρου. Από πολύ μικρή λάτρευε να πειραματίζεται με διάφορα είδη γραπτού λόγου αποτυπώνοντας τον εσωτερικό της κόσμο στο χαρτί. Αν και προτιμά τις πράξεις, αφού υποστηρίζει πως «οι λέξεις είναι μόνο για τη στιγμή που λέγονται και δεν εγγυώνται τίποτα για το μέλλον, κάνε, μη μου λες», χάνεται συχνά σ’ αυτόν τον ρευστό κόσμο των λέξεων, κι ας ξέρει πως είναι πλαστός και πως το παραμικρό που θα ερεθίσει τη φαντασία της, οδηγώντας τη σε άλλα μονοπάτια, είναι ικανό να κάνει μια ολόκληρη ιστορία να καταρρεύσει και να την οδηγήσει να ξεκινήσει να γράφει από την αρχή. Κάπως έτσι, όμως, έχει ζήσει νοερά πολλές και διαφορετικές ζωές παρέα με τους χάρτινους ήρωές της..
Ένα ταξίδι ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2010 και συνεχίζει μέχρι σήμερα, γεμάτο με πολλές εικόνες, χιλιάδες λέξεις και αναμνήσεις. Δεκατέσσερα χρόνια μοιράζομαι στιγμές, σκέψεις και όνειρα. Πόσα πράγματα έχουν αλλάξει από το 2010; Και πόσα παραμένουν ίδια; Χρόνο με τον χρόνο το ιστολόγιο αυτό, εξελίσσεται και αλλάζει. Δεκατέσσερα χρόνια μετά, το ιστολόγιο αυτό έχει γίνει ένα σπίτι γεμάτο ιδέες και εμπειρίες.
Το 2024 ήταν μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις αλλά και πολλές δημιουργικές στιγμές. Στόχος ήταν η ποιότητα και όχι η ποσότητα. Συνεπείς στο ραντεβού, κάθε βδομάδα, κάθε Τρίτη, παρουσιαζόταν μια νέα ιστορία. Όλες οι αναρτήσεις "στιγμές", η καθεμία τους ήταν ένα μικρό έργο τέχνης, φτιαγμένο με μεράκι και αγάπη. Είστε έτοιμοι να θυμηθούμε τις στιγμές του 2024;
Το 2024 ήταν μια χρονιά με ελάχιστες αναγνωστικές εμπειρίες. Αν και διάβασα αρκετά βιβλία, λίγα κατάφεραν να με συναρπάσουν. Προσωπικά ξεχώρισα τα βιβλία: «Μια δασκάλα, δύο φόνοι και ένα έρωτας», «Το τραγούδι των σκλάβων», «Η πτώση των γιγάντων», «Ιανός», «Μικρά Εγκλήματα αυτού του κόσμου», «Μωβ Σκιές», «Φαρενάιτ 451» και «Το ξεχωριστό παιδί». Λιγότερο βιβλία όπως «Αόρατα φτερά», «Χάσκον Κενό», «Μόνο εκείνη ξέρει», «Μια νύχτα ακόμη» και «Όλοι αυτά τα Χριστούγεννα έχουν ένα μυστικό».
Εκτός από τα συνηθισμένα αναγνώσματα, αφιερώθηκε χρόνος και σε παιδικά βιβλία. Από τις πιο ευχάριστες αναγνωστικές εμπειρίες της χρονιάς ήταν «Το αγόρι, ο τυφλοπόντικας, η αλεπού και το άλογο» του Charlie Mackesy και «Η ουρά του αστεριού» του Δημήτρη Βαλσαμίδη.
Η βαθμολόγηση βιβλίων, μια διαδικασία που περιλαμβάνει τόσο αντικειμενικά στοιχεία όπως η πλοκή όσο και υποκειμενικά όπως ο αισθητικός σχεδιασμός, έχει αποδειχθεί ένα πολύτιμο εργαλείο για τους αναγνώστες. Αν και η αξιολόγηση στοιχείων όπως το εξωφυλλο και η γραμματοσειρά είναι υποκειμενική και διαφέρει από άτομο σε άτομο, αυτή η ολιστική προσέγγιση ενθαρρύνει τη δημιουργία βιβλίων υψηλής ποιότητας, όπου κάθε λεπτομέρεια, από το περιεχόμενο μέχρι την εμφάνιση, συμβάλλει στην συνολική εμπειρία ανάγνωσης. .
Αρθρογραφία - Αφιερώματα του 2024
Το 2024 ήταν μια χρονιά γεμάτη ανακαλύψεις και εμπειρίες. Θα έλεγα ήταν μια χρονιά προσωπικής ανάπτυξης. Κάθε άρθρο ήταν μια αφορμή για να μοιραστώ τους νέους κόσμους που ανακάλυψα. Εξερεύνησα μουσεία, επισκέφθηκα εκθέσεις, αφιέρωσα χρόνο σε παγκόσμιες ημέρες, γνώρισα, καλύτερα, προσωπικότητες που άφησαν το στίγμα τους και σας παρουσίασα άρθρα που σίγουρα σας ενδιαφέραν.
Ξεκίνησα από την αρχαία Θράκη στο Εθνολογικό Μουσείο, ταξίδεψα στον χρόνο μέσα από τα παιδικά βιβλία και παιχνίδια, βίωσα τη νοσταλγία των ρετρό υπολογιστών-παιχνιδιών, ανακάλυψα την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων και επισκέφθηκα το Μουσείο των ελεφάντων της Τήλου (με αφορμή την επίσκεψη μου στο νησί). Αναρωτήθηκα για τις διαφορές μεταξύ των βιβλίων του Stephen King και των κινηματογραφικών τους μεταφορών. Γιόρτασα την Παγκόσμια Ημέρα Καφέ και Ντόνατς. Τέλος με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία τίμησα τη ζωή και το έργο της Helen Keller και του Louis Braille. Η αναζήτηση πληροφοριών για τις προσωπικότητες αυτές με ενέπνευσε και μου υπενθύμισε τη δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος.
Αρθρογραφώντας σε εφημερίδες
Βιβλιοπροτάσεις του 2024
Για να γιορτάσουμε τα 12 χρόνια της σελίδας, τον Ιούλιο του 2022, δημιουργήσαμε μια νέα στήλη που στόχο είχε να φέρει τους αναγνώστες πιο κοντά στα βιβλία και στους συγγραφείς. Την χρονιά αυτή λοιπόν, δώσαμε τη δυνατότητα σε 8 Εβρίτες συγγραφείς και 5 τοπικά βιβλιοπωλεία να μοιραστούν τα αγαπημένα τους βιβλία. Μια πρωτοβουλία που υπογραμμίζει τη σημασία της λογοτεχνίας και την ανάγκη να στηρίξουμε τους τοπικούς δημιουργούς και τα βιβλιοπωλεία.
Be My Guest
Το 2024, η στήλη 'Be My Guest συνέχισε να αποτελεί έναν πολύτιμο χώρο για ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών. Οι τέσσερις καλεσμένοι μας μάς προσέφεραν προσωπικά τους κείμενα, εμπλουτίζοντας τη σελίδα με νέο περιεχόμενο, δημιουργώντας παράλληλα μια συλλογή, από μοναδικές ιστορίες και αναμνήσεις, που αξίζει να διαβαστεί.
Ο Φώτης Δρακόπουλος προτείνει «8+1 Συμβουλές για να ξεκινήσεις όμορφα την ημέρα σου». Ο συγγραφέας Γιώργος Βενετούλιας γράφει για το «Ελληνικό λαϊκό παραμύθι». Ο Στέφανος Παπαναστασίου μας δίνει μια βασική συνταγή για χουρμαδοτρουφάκια, την οποία μπορούμε να προσαρμόσουμε στα δικά μας γούστα, προσθέτοντας διάφορα υλικά όπως κακάο, μπαχαρικά ή φρούτα. Η συγγραφέας, κριτικός λογοτεχνίας και ποιήτρια Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά προσφέρει ένα όμορφο ποίημα με τίτλο «Χαμογέλα». Τέλος ο Γιάννης Νάκος παρκολούθησε τη θεατρική παράσταση «Το χρονικό ενός δυσλεκτικού» στο θέατρο 104 και γράφει τις εντυπώσεις
Διαγωνισμοί του 2024
Από τους πέντε προγραμματισμένους διαγωνισμούς του 2024, μόνο δύο κατάφεραν να πραγματοποιηθούν, και οι δύο σε Facebook και Instagram. Αν και οι δύο διαγωνισμοί που πραγματοποιήθηκαν φέτος οργανώθηκαν με πάθος και μεράκι, παρατηρήθηκε μια απροσδόκητη εξέλιξη: οι νικητές αποχώρησαν από τα social media της σελίδας, μετά την παραλαβή των δώρων τους. Αυτή η εξέλιξη οδήγησε σε σημαντικές αποφάσεις σχετικά με το μέλλον των διαγωνισμών. Το αν θα συνεχίσουμε με τους διαγωνισμούς εξαρτάται από διάφορους παράγοντες και θα αποφασιστεί εν καιρώ.
Δημιουργική γραφή
Το 2024 ήταν μια χρονιά ορόσημο για μένα. Αποφάσισα να ξεκινήσω ένα νέο και συναρπαστικό ταξίδι...να γραφτώ σε ένα εργαστήρι δημιουργικής γραφής. Από τον Οκτώβριο, ανακαλύπτω νέους κόσμους μέσα από τη γραφή, βελτιώνω συνεχώς τις δεξιότητές μου και ανακαλύπτω νέες πτυχές της προσωπικότητάς μου. Οι πρώτες μου ιστορίες είναι το αποτέλεσμα αυτής της δημιουργικής διαδικασίας, ενώ η αυτοβιογραφία μου αποτέλεσε μια προσωπική πρόκληση. Το ταξίδι αυτό θα συνεχιστεί μέχρι τον Μάιο του 2025, οπότε μέχρι τότε θα έχω πολλά ακόμα να σας παρουσιάσω.
Θεατρικός απολογισμός 2024
Η αγάπη μας για το θέατρο μας οδήγησε να αναζητήσουμε ενεργά νέες παραστάσεις το 2024. Δυστυχώς, πολλές από τις παραγωγές που περιμέναμε δεν περιόδευσαν στην Αλεξανδρούπολη. Παρόλα αυτά, είχαμε την τύχη να παρακολουθήσουμε τρεις παραστάσεις που αγαπήθηκαν πολύ από το κοινό. «Διάλεξε τον θάνατο σου, αγάπη μου», «Ηρακλής Μαινόμενος», «Μπαμπάδες με ρούμι». Μια ιδιαίτερη στιγμή ήταν η παρακολούθηση της παράστασης με τίτλο «Μαδημένες Αηδόνες» στη Ρόδο, από ερασιτεχνική θεατρική ομάδα.
Επιπλέον, χάρη στον Γιάννη Νάκο, γνωρίσαμε το συγκλονιστικό "Το χρονικό ενός δυσλεκτικού" στο Θέατρο 104, προσθέτοντας μια ακόμα πλούσια θεατρική εμπειρία στη χρονιά.
Κινηματογραφικός απολογισμός 2024
Το 2024, η μεγάλη οθόνη δεν κατάφερε να με ενθουσιάσει ιδιαίτερα, καθώς είδα μόλις δύο ταινίες: «Poor Things» και «Conclave». Παρά την έλλειψη ενδιαφέροντος για τις ταινίες που προβλήθηκαν στους κινηματογράφους, το Netflix μου πρόσφερε μια μεγαλύτερη ευελιξία να επιλέξω τι θέλω να δω, πότε και πού. Από την ταινία «Η κοινωνία του χιονιού» μέχρι σειρές όπως «Το Δις Εξαμαρτείν», «Οδηγός φόνων για καλά κορίτσια» και «Το τέλειο ζευγάρι».. Από ελληνικής πλευράς ξεχώρισα τη σειρά «Μαύροι Πίνακες» που προβλήθηκε στο Star.
Μουσικός απολογισμός 2024
Ως λάτρης της μουσικής, πάντα ανυπομονώ για τις νέες συναυλίες στην πόλη μου. Ωστόσο, το 2024, οι επιλογές ήταν περιορισμένες (επανάληψη των ίδιων ονομάτων). Αν και η μουσική σκηνή στην Αλεξανδρούπολη δεν ήταν ιδιαίτερα πλούσια το 2024, βρήκα μια όαση στη Ρόδο (εδώ που διαμένω τους τελευταίους μήνες). Το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου συνδυάστηκε με τις, δωρεάν στο κοινό, συναυλίες των Θοδωρή Φέρρη και Πάνου Μουζουράκη, προσφέροντάς μια ξεχωριστή γιορτινή εμπειρία.
Οι Συνεντεύξεις του 2024
Τα τελευταία χρόνια, η σελίδα έχει φιλοξενήσει μια σειρά από ενδιαφέρουσες συνομιλίες με ανθρώπους των τεχνών. Η συνεργασία με την τοπική εφημερίδα μού έδωσε τη δυνατότητα να αναδείξω το ταλέντο πολλών εικαστικών της περιοχής μου. Παρόλο που το 2024 ήταν μια χρονιά με λιγότερες συνεντεύξεις, λόγω των υποχρεώσεών μου, ήταν μια ευκαιρία να αναλογιστώ την πορεία μου μέχρι τώρα και να σχεδιάσω τα επόμενα βήματα.
Το 2024, είχα την τύχη να φιλοξενήσω τρεις εξαιρετικούς συγγραφείς: την Κατερίνα Θεοδώρου, τον Μανώλη Παλαβούζη και τον John Emmans. Μέσα από αυτές τις συνομιλίες, εξερευνήσαμε μια ποικιλία θεμάτων και εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας. Ελπίζω οι συζητήσεις αυτές να σας εμπνεύσουν να ανακαλύψετε τους συγγραφείς και τα βιβλία τους.
➖➖➖➖➖➖➖➖
Κλείνοντας τον κύκλο μιας ακόμη δημιουργικής χρονιάς, θέλω να ευχαριστήσω θερμά όλους εσάς που με ακολουθείτε πιστά, αλλά και τους νέους αναγνώστες που εντάχθηκαν στις 𝜮𝝉𝜾𝜸𝝁ές🄼🄾🅈. Ένα μεγάλο ευχαριστώ επίσης σε όλους τους συγγραφείς αλλά και εκδοτικούς οίκους που όλα αυτά τα χρόνια προτιμούν την σελίδα μου για την προώθηση των βιβλίων τους.
Η νέα χρονιά υπόσχεται να είναι γεμάτη εκπλήξεις, με ενδιαφέρον περιεχόμενο και εκλεκτούς καλεσμένους που θα μοιραστούν μαζί μας τις "στιγμές" τους. Θα συνεχίσω να σας συναντώ κάθε Τρίτη (μπορεί και Παρασκευή), για να μοιραστώ μαζί σας τις πιο πρόσφατες και αγαπημένες μου στιγμές.
Εύχομαι το 2025 να φέρει στιγμές που θα μείνουν αξέχαστες, σχέδια που θα γίνουν πραγματικότητα και ανθρώπους που θα δώσουν νόημα στις ημέρες σας.
Καλή χρονιά!!!
Αγαπητοί αναγνώστες και αγαπητές αναγνώστριες του παρόντος ιστολογίου, ευχόμαστε Καλά Χριστούγεννα και Καλή χρονιά!!!
Ας κρατήσουμε στην καρδιά μας τη μαγεία ενός μικρού παιδιού, που βλέπει τα αστέρια και ψιθυρίζει στα όνειρά του. Ας αφήσουμε την αγάπη να φυτρώσει σαν τριαντάφυλλο, κι ας θυμόμαστε πως "μόνο με την καρδιά βλέπει κανείς αληθινά". Αυτές τις γιορτές, ας χαρίσουμε ο ένας στον άλλον φως, αγάπη που δε σβήνει, και χαμόγελα που μένουν για πάντα. Γιατί, όπως είπε ο Μικρός Πρίγκιπας, "Είσαι υπεύθυνος για ό,τι έχεις εξημερώσει" – κι εμείς έχουμε εξημερώσει την αγάπη. ✨ Χρόνια Πολλά! ✨
Ο Benjamin Stevenson συστήθηκε στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό μέσα από το πρώτο βιβλίο του με πρωταγωνιστή τον Έρνεστ Κάνιγχαμ, με τίτλο «Όλοι στην οικογένεια μου έχουν σκοτώσει κάποιον», το οποίο κυκλοφόρησε το 2022, από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Το βιβλίο «Όλοι αυτά τα Χριστούγεννα έχουν ένα μυστικό» αποτελεί το τρίτο συνολικά με πρωταγωνιστή τον Έρνεστ Κάνιγχαμ. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό αστυνομικό μυθιστόρημα που μας μεταφέρει στη μαγεία των Χριστουγέννων.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΒΙΒΛΙΟΥ:
α) Συγγραφέας: Benjamin Stevenson
β) Τίτλος: Όλοι αυτά τα Χριστούγεννα έχουν ένα μυστικό
γ) Έτος Έκδοσης: 2024
δ) Έκδοση: Εκδόσεις Ψυχογιός
Η ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ: Σαν λάτρης των αστυνομικών μυθιστορημάτων, το νέο βιβλίο του Benjamin Stevenson, μέ κέρδισε περισσότερο από το εξώφυλλο του και τον μεγάλο του τίτλο παρά από την περίληψη στο οπισθόφυλλο.
Φαντάσου ένα μαγευτικό χριστουγεννιάτικο σόου, γεμάτο κόλπα και θαύματα. Ο διάσημος μάγος Ράιλαν Μπλέιζ είναι ο σταρ της παράστασης και λατρεύεται από το κοινό. Όμως, λίγο πριν τα Χριστούγεννα, ο πλούσιος ευεργέτης του, Λάιλ Πιρς βρίσκεται νεκρός. Ο Έρνεστ Κάνιγχαμ, ένας έξυπνος και παρατηρητικός άνθρωπος, αναλαμβάνει να λύσει το μυστήριο. Καθώς ερευνά τη δολοφονία, ανακαλύπτει διάφορα αντικείμενα. Κάθε αντικείμενο είναι ένα κομμάτι ενός μεγαλύτερου παζλ και τον φέρνει όλο και πιο κοντά στην αποκάλυψη της αλήθειας. Οι ύποπτοι είναι πολλοί - μάγοι, βοηθοί του θύματος και μέλη του θεάτρου - και όλοι τους έχουν ένα μυστικό. Κάποιος από αυτούς σκότωσε τον ευεργέτη και προσπαθεί να καλύψει τα ίχνη του.
Όλοι έχουν κάποιο κίνητρο. Όλοι έχουν ένα μυστικό.
Ο συγγραφέας, Benjamin Stevenson, προσφέρει ένα συναρπαστικό αστυνομικό μυθιστόρημα που συνδυάζει την ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων με ένα μυστήριο που θα κρατήσει τον αναγνώστη σε αγωνία μέχρι την τελευταία σελίδα. Με κάθε νέο στοιχείο που ανακαλύπτεται, η υπόθεση γίνεται όλο και πιο περίπλοκη. Οι ήρωες είναι αυθεντικοί, με τα δικά τους κίνητρα και μυστικά. Κι όλα αυτα εξελίσσονται σε ένα περιβάλλον γεμάτο μαγεία και με φόντο την γιορτή των Χριστουγέννων.
Η ιστορία έχει μπόλικο μυστήριο, έχει φόνους, δολοφόνο, δώρα και έναν Secret Santa (μυστικό Αι Βασίλη). Εχει φαντασία και μαγεία. Μάλιστα μέσα από τις περιγραφές των μαγικών νούμερων, των εντυπωσιακών εφέ και της ατμόσφαιρας του θεάτρου, ο συγγραφέας μάς προσκαλεί να ανακαλύψουμε τη δύναμη της φαντασίας και να πιστέψουμε στα θαύματα. Οι σχέσεις των χαρακτήρων της ιστορίας είναι γεμάτες ένταση, ανταγωνισμό αλλά και αλληλεγγύη. Μέσα από τις διαπροσωπικές σχέσεις τους, αναδεικνύονται θέματα όπως η φιλία, η αγάπη, η προδοσία και η εμπιστοσύνη.
Αν θες να διαπράξεις φόνο και να βγεις λάδι, έχεις δύο επιλογές: είτε να δημιουργήσεις την εντύπωση πως δεν το έκανες εσύ είτε να να δημιουργήσεις την εντύπωση ότι το έκανε κάποιος άλλος. Στην ουσία, σ'αυτό συνίσταται κάθε μαγικό κόλπο.
Συνοπτικά το βιβλίο «Όλοι αυτά τα Χριστούγεννα έχουν ένα μυστικό» του Benjamin Stevenson είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με γρήγορη ροή, γεμάτο εκπλήξεις και ανατροπές. Ένα εορταστικό ανάγνωσμα που συνδυάζει την ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων με ένα συναρπαστικό μυστήριο
Πλοκή: Ονομάζομαι Έρνεστ Κάνιγχαμ. Παλιότερα διάβαζα μετά μανίας αστυνομικά μυθιστορήματα της Χρυσής Εποχής, μέχρι που βρέθηκα μπλεγμένος σε πραγματικές καταστάσεις αυτού του είδους… Δεν είμαι ιδιωτικός ερευνητής, απλώς τυχαίνει να έχω μια έφεση στην εξιχνίαση μυστηρίων. Βέβαια, πίστευα πως οι δολοφόνοι χαλαρώνουν την περίοδο των Χριστουγέννων, αλλά έκανα λάθος. Οπότε να με στο χριστουγεννιάτικο σόου του παγκοσμίου φήμης μάγου Ράιλαν Μπλέιζ, του οποίου ο ευεργέτης έχει δολοφονηθεί. Οι ύποπτοι είναι όλοι τους εξπέρ στα κόλπα: ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΥΠΝΩΤΙΣΤΡΙΑ ΟΛΟΪΔΙΑ ΔΙΔΥΜΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΚΗΝΗΣ Αν καταφέρω να διακρίνω την αλήθεια πίσω από την ψευδαίσθηση, ξέρω ότι μπορώ να λύσω την υπόθεση. Άλλωστε ένας καλός φόνος είναι σαν ένα πετυχημένο μαγικό τρικ, σωστά; ΞΕΜΠΕΡΔΕΨΤΕ ΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ, ΜΕ ΤΑ ΔΩΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ ΤΡΑΠΕΖΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ.
_______________________________________________
* Η ανάρτηση είναι καθαρά προσωπική γνώμη. Μπορείτε να βρείτε εδώ κι άλλες κριτικές μου σε βιβλία που έχω διαβάσει
Βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Χάρις, είναι η νέα ταινία του Edward Berger, Conclave (στα ελληνικά: Κονκλάβιο). Πρόκειται για μια ταινία μυστηρίου και θρίλερ, που αποκαλύπτει τις πολιτικές ίντριγκες και τα μυστικά του Βατικανού. Η ταινία Κονκλάβιο (Conclave) εξερευνά θέματα όπως η εξουσία, η πίστη, η υποκρισία και οι εσωτερικές διαμάχες μέσα στην Εκκλησία, προσφέροντας έναν καθρέφτη κοινωνικών και ηθικών ζητημάτων της σύγχρονης κοινωνίας.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ
Ταινία: Conclave (Κονκλάβιο )
Σκηνοθεσία: Edward Berger
Πρωταγωνιστούν: Ralph Fiennes, Stanley Tucci, John Lithgow κ.α
Είδος ταινίας: Δραματική / Μυστηρίου
Έτος Παραγωγής: 2024
Διάρκεια: 120'
ΥΠΟΘΕΣΗ: Ο καρδινάλιος Λόρενς αναλαμβάνει να ηγηθεί ενός από τα πιο μυστικά και αρχαία γεγονότα του κόσμου, επιλέγοντας έναν νέο Πάπα, όπου βρίσκεται στο επίκεντρο μιας συνωμοσίας που θα μπορούσε να κλονίσει τα ίδια τα θεμέλια της Εκκλησίας.
Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΟΥ: Το Κονκλάβιο είναι μια ταινία που μας βυθίζει στα μυστηριώδη παρασκήνια της εκλογής ενός νέου Πάπα. Με φόντο τη Ρώμη, καρδινάλιοι από όλο τον κόσμο συγκεντρώνονται σε ένα κλειστό περιβάλλον για να επιλέξουν τον διάδοχο του Ποντίφηκα.
Μετά τον αιφνίδιο θάνατο του Πάπα, καρδινάλιοι από όλο τον κόσμο συγκεντρώνονται στη Ρώμη για να εκλέξουν τον διάδοχό του. Σε ένα κλειστό περιβάλλον, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, ξεδιπλώνεται μια μάχη για την εξουσία. Πολιτικές ίντριγκες, προσωπικές φιλοδοξίες και θρησκευτικές αντιπαραθέσεις χαρακτηρίζουν τη διαδικασία εκλογής, καθώς οι καρδινάλιοι προσπαθούν να επιβάλουν τη δική τους ατζέντα. Κάποιοι από αυτούς κρύβουν ένα μυστικό, ένα ένοχο παρελθόν. Μέχρι που είναι ικανοί να φτάσουν για να το καλύψουν και να εκλεγούν;
Στα συν της ταινίας, το σενάριο της. Τα ρεαλιστικά σκηνικά. Η ενδυματολογία. Η φωτογραφία και η μουσική υπόκρουση. Οι πολύπλοκοι και αμφιλεγόμενοι χαρακτήρες της ιστορίας και οι διαπροσωπικές σχέσεις αυτών που είναι γεμάτες εντάση. Η κλειστοφοβική και μυστηριώδης ατμόσφαιρα της ταινίας που δημιουργεί μια ένταση και αναμονή για τον θεατή. Τα θέματα που παρουσιάζονται στην ταινία περί εξουσίας, θρησκείας, ηθικής, πολιτικής, μεταναστευτικής κρίσης και σεξουαλικής κακοποίησης. Οι ερμηνείες όλων ήταν πολύ καλές ωστόσο ξεχώρισε ο αγνώριστος Ralph Fiennes, να ξεχωρίζει στον ρόλο του Καρδινάλιου Λόρενς, προσδίδοντας βάθος και πολυπλοκότητα στον χαρακτήρα του.
Στα μείον της ταινίας, ότι δεν αναπτύχθηκαν όλοι οι χαρακτήρες αντίθετα έγινε εστίαση σε συγκεκριμένους χαρακτήρες-καρδινάλιους. Ο αργός, κάποιες φορές, ρυθμός της ταινίας. Παρά τις προσπάθειες για ανατροπές, το φινάλε της ήταν προβλέψιμο.
Εν κατακλείδι, η ταινία Κονκλάβιο (Conclave) είναι ένας συνδυασμός ιστορικού δράματος και πολιτικού θρίλερ. Το Κονκλάβιο προσφέρει μια συναρπαστική ματιά στα παρασκήνια της Καθολικής Εκκλησίας και τις διαδικασίες που διαμορφώνουν την ηγεσία της.
ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΤΗ ΔΩ: Ναι, αν είσαι λάτρης του Βατικανού, των ιστορικών δραμάτων και των πολιτικών θρίλερ.
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 7/10
TRAILER:
_________________________________
* Η ανάρτηση είναι καθαρά προσωπική γνώμη. Μπορείτε να βρείτε εδώ κι άλλες κριτικές μου σε ταινίες που έχω παρακολουθήσει
Ο Γιώργος Γιώτσας είναι από τους Έλληνες συγγραφείς που έχει κερδίσει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά των αναγνωστών. Από το 2012 ο συγγραφέας έχει εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο αφηγητή, παρουσιάζοντας ιστορίες που προκαλούν προβληματισμό και συναισθηματική φόρτιση, συχνά με έντονο κοινωνικό χαρακτήρα. Ο Γιώργος Γιώτσας δεν είναι μόνο συγγραφέας, αλλά και ένας άνθρωπος με πολλές ιδιότητες. Εργάζεται ως ρεσεψιονίστ, είναι σύζυγος και πατέρας ενός παιδιού με αυτισμό, γεγονός που έχει διαμορφώσει την ευαισθησία του. «Το ξεχωριστό παιδί» είναι ένα ιδιαίτερο βιβλίο για τον ίδιο τον συγγραφέα, μιας που παρουσιάζει μια συγκλονιστική ιστορία για έναν πατέρα που προσπαθεί να κατανοήσει και να αποδεχτεί τον αυτιστικό γιο του.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΒΙΒΛΙΟΥ:
α) Συγγραφέας: Γιώργος Γιώτσας
β) Τίτλος: Το ξεχωριστό παιδί
γ) Έτος Έκδοσης: 2024
δ) Έκδοση: Εκδόσεις Bell
Η ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ: Για τον συγγραφέα Γιώργο Γιώτσα δεν χρειάζονται συστάσεις. Είναι από εκείνους τους συγγραφείς που κάθε φορά αναμένω το νέο συγγραφικό έργο. Στο νέο του βιβλίο, «Το ξεχωριστό παιδί», έρχεται να μας υπενθυμίζει την αξία της διαφορετικότητας. Το βιβλίο αποτελεί μια σημαντική συμβολή στον διάλογο για την αναπηρία, αναδεικνύοντας την ανάγκη για αποδοχή και κατανόηση των ανθρώπων με αυτισμό.
Αν και ο αυτισμός αποτελεί τον πυρήνα της ιστορίας, το βιβλίο εξελίσσεται σε ένα συναρπαστικό μείγμα τρόμου, ρομαντισμού και κοινωνικού σχολιασμού. Ο συγγραφέας, με μια γραφή που αιχμαλωτίζει, πλέκει μια ιστορία γεμάτη ανατροπές και εντάσεις, όπου ο προσωπικός αγώνας ενός πατέρα συμπλέκεται με ευρύτερα κοινωνικά ζητήματα. Το αποτέλεσμα είναι ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα που προκαλεί στον αναγνώστη ένα πλήθος συναισθημάτων και σκέψεων.
Αυτισμός σημαίνει κοινωνικός αποκλεισμός εξαιτίας ανθρώπων
Βασισμένος σε προσωπικές εμπειρίες, ο Γιώργος Γιώτσας δημιουργεί ένα συγκινητικό πορτρέτο ενός πατέρα που αγωνίζεται να κατανοήσει και να αποδεχτεί τον αυτιστικό γιο του. Ταυτόχρονα μέσα από την ιστορία ενός πατέρα που αγωνίζεται με τον αυτισμό του γιου του, ο συγγραφέας αποτυπώνει με ρεαλισμό τις προκλήσεις της σύγχρονης οικογένειας.
Ένας συγγραφέας, παγιδευμένος σε μια ρουτίνα που επιβαρύνεται από τις προκλήσεις της πατρότητας ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες, βλέπει τη ζωή του να ανατρέπεται από μια απρόσμενη πρόταση που κρύβει σκοτεινά μυστικά. Η ζωή του Ηλία είναι ένα ατέλειωτο σκαμπανέβασμα μεταξύ ελπίδας και απογοήτευσης, επιτυχίας και αποτυχίας. Θα βρεθεί αντιμέτωπος με ένα δίλημμα που θα ανατρέψει τα πάντα καθώς μια παράξενη συμφωνία τον οδηγεί σε ένα σκοτεινό και απρόβλεπτο μέλλον.
Ο Νικόλας είναι ένα φυσιολογικό παιδί σαν όλα τα άλλα. Έχει απλώς μια ιδιατερότητα πoυ θέλει εμείς να την καταλάβουμε. Να σταθούμε δίπλα του με την αγάπη αυτή που νιώθεις...Δεν είναι εκείνος το ξεχωριστό παιδί. Όχι. Εσύ είσαι το ξεχωριστό παιδί, Εσύ Με την αγάπη. Την ατέλειωτη αυτή αγάπη σου. Με την ανθρωπιά σου. Με τα ελαττώματα σου. Κι εγώ θέλω να είμαι δίπλα σου στον αγώνα αυτό.
Με μια γλώσσα ωμή, άμεση και συναισθηματική, ο συγγραφέας μας ταξιδεύει σε έναν κόσμο σκληρό και αδυσώπητο, όπου η κακοποίηση, η εκμετάλλευση και ο αποκλεισμός είναι καθημερινότητα. Ο συγγραφέας μας προσκαλεί σε ένα ταξίδι συγκίνησης και προβληματισμού. Ένα ταξίδι που μας δείχνει τη δύναμη της αγάπης, αλλά και τις σκληρές πραγματικότητες που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες με παιδιά με ειδικές ανάγκες. Παράλληλα μας καλεί να αναλογιστούμε τις ευθύνες μας και να δράσουμε για ένα πιο συμπεριληπτικό μέλλον.
Συνοπτικά «Το ξεχωριστό παιδί» του Γιώργου Γιώτσα είναι ένα ψυχογράφημα που εξερευνά τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής. Ένα μυθιστόρημα, που ξεφεύγει από τα στερεότυπα, συνδυάζοντας στοιχεία από διαφορετικά λογοτεχνικά είδη και δημιουργώντας μια μοναδική ανάγνωστική εμπειρία. Ένα έργο που θα συγκινήσει και θα προβληματίσει.
Πλοκή: «Ένιωσα βαθιά μέσα μου πως είμαι ένας παράταιρος ηθοποιός πάνω στη σκηνή, ένας ηθοποιός που έχει ξεχάσει παντελώς τα λόγια του…»Η ζωή του Ηλία έχει εκτροχιαστεί. Η απώλεια των γονιών του. Η αποτυχία να δημιουργήσει. Οι ασταθείς σχέσεις. Και πάνω απ’ όλα το αυτιστικό παιδί που έρχεται στον κόσμο. Εκείνο το παιδί που όλοι λένε «ξεχωριστό». Η ζωή του Ηλία βουλιάζει αργά και χωρίς επιστροφή καθώς έχει αποτύχει ως σύζυγος, πατέρας, συγγραφέας και άνθρωπος. Μένει μόνος στα σκοτάδια του διαμερίσματός του. Τα βάρη είναι πολλά για να τα αντέξει και, παρά την αγάπη που καίει στην καρδιά του, ο κυνικός τρόπος με τον οποίο είναι φτιαγμένος και λειτουργεί ο κόσμος μοιάζει να τον διαλύει. Πόση ελπίδα να χωρέσει μέσα σε έναν τέτοιον κόσμο; Μέχρι που κάποιο απόγευμα μια άγνωστη γυναίκα κάθεται δίπλα του σ’ ένα μπαρ. Και του κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα όσο και τρομακτική πρόταση. Το Ξεχωριστό Παιδί μάς διηγείται μια ιστορία για την αναπηρία και τον αυτισμό, τις ανθρώπινες σχέσεις, τις χαμένες προοπτικές, τον κοινωνικό περίγυρο, την κακοποίηση και την εκμετάλλευση, αλλά ταυτόχρονα μας μιλάει για τη διαφορετικότητα, τα όνειρα των ανθρώπων, την ελευθερία, τον έρωτα, όπως και για την κινητήρια δύναμη του κόσμου αυτού: την αγάπη.
_______________________________________________
* Η ανάρτηση είναι καθαρά προσωπική γνώμη. Μπορείτε να βρείτε εδώ κι άλλες κριτικές μου σε βιβλία που έχω διαβάσει
Με αφορμή την σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, ρίχνουμε μια ματιά στη ζωή δύο εξαιρετικών προσωπικοτήτων που αφιέρωσαν τη ζωή τους στην υπέρβαση των περιορισμών και στην προώθηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία: της Έλεν Κέλερ και του Λουί Μπράιγ. Η Έλεν Κέλερ και ο Λουί Μπράιγ, δύο εξαιρετικές προσωπικότητες που σημάδεψαν τον κόσμο με το έργο και την αφοσίωσή τους, συνδέονται από έναν κοινό παρονομαστή: την αναπηρία και την ακατανίκητη επιθυμία τους για γνώση και επικοινωνία. Αν και έζησαν σε διαφορετικές εποχές και με διαφορετικές προκλήσεις, οι ιστορίες τους αποτελούν πηγή έμπνευσης και θαυμασμού για την ανθρωπότητα. Το έργο τους συνέβαλε στην αλλαγή της κοινωνικής αντίληψης για τα άτομα με αναπηρίες και άνοιξε νέους δρόμους για την εκπαίδευση και την ένταξή τους στην κοινωνία.
Έλεν Κέλερ: Το θαύμα της επικοινωνίας
Η 𝐇𝐞𝐥𝐞𝐧 𝐊𝐞𝐥𝐥𝐞𝐫 (Έλεν Κέλερ), τυφλή και κωφή από βρεφική ηλικία, κατάφερε να ξεπεράσει τα όριά της και να γίνει μια από τις πιο γνωστές και αγαπητές προσωπικότητες του 20ού αιώνα. Χάρη στην αφοσίωση της δασκάλας της, Άννι Σάλιβαν, η Κέλερ έμαθε να επικοινωνεί, να διαβάζει, να γράφει και να μιλάει, ανοίγοντας έτσι νέους δρόμους για τα άτομα με αναπηρίες.
- Η παιδική ηλικία και η ανακάλυψη της επικοινωνίας: Η Κέλερ γεννήθηκε το 1880 και από πολύ μικρή ηλικία αντιμετώπισε τις προκλήσεις της τύφλωσης και της κώφωσης. Η ζωή της άλλαξε όταν στην ηλικία των επτά ετών συναντήθηκε με την Άννι Σάλιβαν, η οποία με υπομονή και επιμονή της δίδαξε τη γλώσσα των χειρονομιών και της άνοιξε μια πόρτα σε έναν κόσμο γεμάτο γνώση και επικοινωνία.
- Η εκπαίδευση και η καριέρα: Η Κέλερ σπούδασε στο Radcliffe College και αποφοίτησε με πτυχίο φιλολογίας. Αργότερα, αφιέρωσε τη ζωή της στην προάσπιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες, ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο και μιλώντας για την εμπειρία της.
- Το έργο της: Η Κέλερ έγραψε πολλά βιβλία, μεταξύ των οποίων το αυτοβιογραφικό της έργο "Η ιστορία της ζωής μου", το οποίο έγινε παγκόσμιος bestseller. Το έργο της αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για εκατομμύρια ανθρώπους και συνέβαλε στην αλλαγή της κοινωνικής αντίληψης για τα άτομα με αναπηρίες.
Λουί Μπράιγ: Ο εφευρέτης της γραφής Braille
Ο 𝐋𝐨𝐮𝐢 𝐁𝐫𝐚𝐢𝐥𝐥𝐞 (Λουί Μπράιγ), ένας νεαρός Γάλλος που έχασε την όρασή του σε ένα ατύχημα σε ηλικία τριών ετών, αφιέρωσε τη ζωή του στην ανάπτυξη ενός συστήματος γραφής που θα επέτρεπε στα τυφλά άτομα να διαβάζουν και να γράφουν.
- Η εφηβεία και η ανακάλυψη: Στην ηλικία των 15 ετών, ο Μπράιγ ήρθε σε επαφή με ένα σύστημα επικοινωνίας για στρατιώτες που βασίστηκε σε ανάγλυφους χαρακτήρες. Εμπνευσμένος από αυτό το σύστημα, ο Μπράιγ άρχισε να πειραματίζεται και δημιούργησε το δικό του σύστημα γραφής, το οποίο αποτελείται από έξι ανυψωμένες κουκκίδες που σχηματίζουν διάφορα γράμματα και σύμβολα.
- Η διάδοση της γραφής Braille: Η γραφή Braille γρήγορα κέρδισε αποδοχή και εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο, δίνοντας στα τυφλά άτομα τη δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση στην εκπαίδευση και την πληροφορία.
- Η κληρονομιά του Μπράιγ: Ο Λουί Μπράιγ πέθανε σε ηλικία 43 ετών, αλλά το έργο του συνεχίζει να εμπνέει και να βοηθά εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Η γραφή Braille είναι σήμερα ένα αναγνωρισμένο σύστημα γραφής και χρησιμοποιείται ευρέως σε σχολεία, βιβλιοθήκες και άλλους δημόσιους χώρους.
Οι ιστορίες της Έλεν Κέλερ και του Λουί Μπράιγ μας υπενθυμίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως των αναπηριών τους, έχουν το δικαίωμα να ζήσουν μια πλήρη και παραγωγική ζωή.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Social Icons