ΕΥ ΖΗΝ #3: Απαντήσεις για να ζούμε καλύτερα

Αυγούστου 05, 2017

Συχνά ακούμε γύρω μας και επαναλαμβάνουμε απόψεις, αποφθέγματα που αν και μοιάζουν επιστημονικές και λογικοφανείς, όχι απλώς δεν ευσταθούν αλλά αντίθετα μας οδηγούν σε εσφαλμένες κινήσεις που μπορεί να είναι και επικίνδυνες. Άγραφοι νόμοι ή καλύτερα μύθοι, όπως τους αποκαλούν οι περισσότεροι υπάρχουν και ακούγονται πολλοί. Πρόκειται όμως για λανθασμένες αντιλήψεις ή εσφαλμένες απόψεις που μπερδεύουν και μας οδηγούν σε λάθη - σοβαρά ή λιγότερο σοβαρά - στην διατροφή μας, την υγεία μας αλλά και τον τρόπο που γυμναζόμαστε ή περιποιούμαστε το σώμα και το πρόσωπο μας. Πόσοι από αυτούς τους μύθους όμως είναι πραγματικοί και πόσοι αλήθεια;

1ος Μύθος: Η σόδα είναι χωνευτική
Αλήθεια: Μετά από ένα πλούσιο γεύμα ή κατά τη διάρκεια του, συνηθίζουμε να πίνουμε σόδα, ώστε να χωνέψουμε. Όμως η αλήθεια είναι ότι κάνουμε το ακριβώς αντίθετο. Αυτό που μας ξεγελά είναι το γεγονός ότι καταπίνουμε αέρα, λόγω του ανθρακικού που περιέχεται στη σόδα, τον οποίο στη συνέχεια αποβάλλουμε με το ρέψιμο (ερυγές). Στην πραγματικότητα, η κατανάλωση σόδας οδηγεί στην αραίωση των γαστρικών υγρών του στομάχου, με αποτέλεσμα να καθυστερεί η πέψη. Επιπλέον η σόδα συμβάλλει στη δημιουργία αλκαλικού περιβάλλοντος στο στομάχι, δυσχεραίνοντας την πέψη, για την οποία απαιτείται όξινο περιβάλλον στο στομάχι. 

2ος Μύθος: Το ψωμί ολικής άλεσης και το μαύρο ψωμί είναι το ίδιο
Αλήθεια: Οι περισσότεροι ταυτίζουν το μαύρο ψωμί με το ψωμί ολικής άλεσης. Πρέπει να επισημανθεί ότι πολλοί εκμεταλλεύονται αυτήν την ταύτιση, πουλώντας μαύρο ψωμί το οποίο έχει αποκτήσει το σκούρο του χρώμα μετά από προσθήκη καραμελοχρώματος. Όταν αγοράζουμε ψωμί, δεν είναι ο χαρακτηρισμός "μαύρο" που πρέπει να προσέξουμε αλλά ο χαρακτηρισμός "ολικής άλεσης". Στο ψωμί όπως και στα δημητριακά ολικής άλεσης δεν έχει αφαιρεθεί το πίτυρο  δηλαδή ο εξωτερικός φλοιός του δημητριακού. Έτσι είναι πλουσιότερο σε θρεπτικά συστατικά καθώς και σε φυτικές ίνες.

3ος Μύθος: Τα αναψυκτικά ανακουφίζουν από τα γαστρεντερικά προβλήματα
Αλήθεια: Κανένα αναψυκτικό δεν έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στην αντιμετώπιση των γαστρεντερικών ενοχλήσεων. Ο μύθος αυτός ξεκίνησε εξαιτίας της χρήσης των αναψυκτικών τύπου coca cola για την αντιμετώπιση της διάρροιας. Παρότι δεν είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο, φαίνεται ότι η κατανάλωση ενός αναψυκτικού τύπου coca cola χωρίς το ανθρακικό του (πρέπει προηγουμένως να χτυπήσουμε το αναψυκτικό σε ένα σέικερ, ώστε να ξεθυμάνει), βοηθά στην καταπολέμηση της διάρροιας. Πέρα όμως από αυτό το εμπειρικό γιατροσόφι, τα αναψυκτικά δεν έχουν απολύτως καμία θεραπευτική δράση. Αντίθετα μας φορτώνουν με περιττές θερμίδες, λόγω της ζάχαρης που περιέχουν. 

4ος Μύθος: Ο καφές βλάπτει
Αλήθεια: Εάν είστε υγιείς και δεν πίνετε περισσότερα από 2-3 φλιτζάνια καφέ ημερησίως, τότε η πιθανότερη επίδραση της καφεΐνης στον οργανισμό σας είναι η διέγερση του νευρικού συστήματος, μια "ένεση" ενέργειας. Άλλωστε αυτός είναι ο λόγος που πίνουμε όλοι καφέ. Από την άλλη όμως, όταν η κατανάλωση του καφέ υπερβαίνει τα παραπάνω όρια, τότε πιο πιθανό είναι να νιώσουμε εκνευρισμό, πονοκέφαλο και τρέμουλο στα χέρια. Σε γενικές γραμμές τα άτομα που έχουν ευαισθησία στο στομάχι, υπέρταση ή νεφρικά, καρδιαγγειακά προβλήματα, πρέπει να αποφεύγουν τον καφέ. Για τους υπόλοιπους η μέτρια κατανάλωση καφέ δεν επιβαρύνει το καρδιαγγειακό και το γαστρεντερικό σύστημα ή τα νεφρά. Μην ξεχνάμε ότι ο καθένας αντιδρά διαφορετικά στην καφεΐνη, οπότε το γενικό όριο των 2-3 φλιτζανιών μπορεί να είναι πολύ λίγο για κάποιους ή πολύ...αυστηρό για κάποιους άλλους. 

5ος Μύθος: Η ζάχαρη βλάπτει την υγεία
Αλήθεια: Το μόνο που βλάπτει η ζάχαρη είναι πέραν κάθε πάσης αμφιβολίας, τα δόντια. Προκαλεί τερηδόνα, για αυτό και πρέπει πάντα να βουρτσίζουμε τα δόντια μας μόλις φάμε ένα γλυκό. Κατά τ΄άλλα οι ειδικοί συμφωνούν ότι η κατανάλωση ζάχαρης δεν επιφέρει άλλες επιπτώσεις στην υγεία μας. Αυτό, φυσικά, δεν αναιρεί το γεγονός ότι η ζάχαρη δεν ωφελεί τον οργανισμό. Μην ξεχνάμε ότι αυτοί οι λευκοί μικροσκοπικοί κρύσταλλοι δεν έχουν βιταμίνες, ούτε ιχνοστοιχεία ή φυτικές ίνες. Παρέχουν μόνο θερμίδες.

Ενδεικτικές Πηγές: Healthline / Livestrong / Healthambition / Wemmd / Dailymail / Healthline / NCBI

Στέφανος Παξός
Γενικός Ιατρός,
Ειδίκευση: Παιδο-Ορθοπεδικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.